Četvrto trijenale autoportreta žirirana je tematska izložba koja se od 5. rujna može pogledati u Galeriji Prica u Samoboru. Ove je godine trijenale međunarodnog karaktera pa su uz umjetnike iz Hrvatske zastupljeni i umjetnici iz Slovenije, Bosne i Hercegovine, Srbije i Makedonije. Izložba je zbog velikog interesa javnosti produljena do 15. listopada 2017.
Tim povodom razgovarali smo s kustosicom Sonjom Švec Španjol.
Koja je glavna tema trijenala i zašto?
Glavna tema je autoportret, ali svake godine izbornik/autor izložbe smišlja svojevrsnu podtemu. Primjerice, na prošla dva trijenala teme su bile “Koegzistencije” i “Identiteti”, a ja sam ove godine osmislila temu “Pojam o sebi” kako bih naglasak stavila na psihološki aspekt jer je riječ o vrlo specifičnoj likovnoj temi koja zadire u zrcaljenje vlastite osobnosti. Umjetnicima sam prepustila potpunu slobodu u odabiru dimenzija i tehnike izričaja, čime smo dobili presjek umjetnika najrazličitijih generacija i izričaja koji su ravnopravno zastupljeni i prezentirani na izložbi čineći sukus aktualnog viđenja i interpretacije autoportreta.
Prema tvom mišljenju, koja je najbolja tehnika za autoportret?
Mislim da nema “najbolje” tehnike za autoportret. Izbor radova na 4. trijenalu dokazuje kako autoportret može biti kvalitetno izveden i u klasičnom mediju slike na platnu kao i u duhovitom objektu ili angažiranom videoradu. Mislim da sve ovisi o kvaliteti umjetnika i izvedbe te koliko je autor duboko zašao u područje autoportreta i koliko je sebe spoznao i izrazio unutar ove vrlo intimne i kompleksne teme.
Koji su bili kriteriji nagrade i zašto su baš ti radovi osvojili nagradu?
Na pitanje o kriterijima djelomično sam odgovorila u prethodnom pitanju, a nagrade su osvojili Iva Šarić i Vjeran Čengić. Nažalost, pravila nalažu nagrađivanje samo dvoje umjetnika, iako, da se mene pita, ja bih nagradila barem 15 autora, ali time bismo ispunili godišnji program Galerije Prica u naredne dvije godine, pa smo morali slijediti tradiciju prethodnih trijenala autoportreta i izabrati dvoje autora.
Iva Šarić prijavila je dva zasebna rada, koja su u mediju fotografije i fotoinstalacije na vrlo intrigantan i osoban način interpretirala temu autoportreta. Oba rada jednoglasnom su odlukom žirija uvrštena u izbor za izložbu te su tijekom trajanja izložbe izazvali pozitivne reakcije posjetitelja koji su vrlo rado isprobali interaktivnu instalaciju. Vjeran Čengić prijavio je figurativni autoportret u tehnici akrila na platnu. Ono što ga je razlikovalo od drugih figurativnih autoportreta u mediju slike jest hrabrost u odabiru vrlo snažnih, gotovo fluorescentnih boja, što je rezultiralo vrlo osebujnom kompozicijom koja pršti karakterom.
U kojem smjeru bi se autoportret trebao razvijati?
Mislim da se tema autoportreta u umjetnosti razvija u dobrom smjeru. Sve je više raznolikih, zanimljivih i inovativnih pristupa, što definitivno širi granice i mogućnosti pristupa temi, no treba se voditi računa da se pritom ne izgubi samo polazište. Sudeći po ovogodišnjim prijavama, mislim da nema bojazni po tom pitanju. Ujedno, veliki odaziv na 4. triennale autoportreta s čak 190 pristiglih prijava potvrđuje činjenicu kako autoportret, kao jedna tradicionalna tema, ne prestaje intrigirati suvremene autore.