Erste fragmente krasi sad već duga i bogata povijest, a projekt simbolizira vremenski portal kroz koji ljubitelji umjetnosti mogu zaviriti u puna dva desetljeća umjetničke kreativnosti i imaginacije. Svaki novi Fragmenti ujedno su i vrata u aktualna umjetnička kretanja i prikaz najboljeg što mlada hrvatska umjetnost trenutačno nudi.
Novu generaciju umjetnika tražimo i ove godine, a prijave traju do 1. lipnja 2024. Svečano otvorenje izložbe Erste fragmenti 20 i proglašenje dobitnika bit će 8. studenog 2024. u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu.
Od praznih zidova do punih galerija: 20 godina Erste fragmenata
A kako je sve počelo? S puno entuzijazma, truda i usmene predaje. Mladi i talentirani umjetnici odmah su nas oboružali svojim radovima, a nerijetko je našem žiriju bilo izuzetno teško, pa i nemoguće izabrati one najbolje i najtalentiranije te samo njihove radove izložiti. Otkupljivani radovi s jedne su strane davali podstrek mladim slikaricama i slikarima da stvaraju, a s druge strane kreirali su ugodnu i kulturnu radnu sredinu za naše klijente i zaposlenike. Erste fragmenti pokazali su se kroz godine kao nešto više od samog natječaja.
Već punih 20 godina traje natječaj Erste fragmenti, što je ujedno i povod za obraćanje g. Vanji Babiću – povjesničaru umjetnosti i kustosu svake od postavljenih izložbi u prethodnih 20 godina, predsjedniku stručnog žirija Erste fragmenata i osobnom svjedoku trajanja i razvoja projekta od samih početaka do danas.
Prošlo je 20 godina, čini se puno. Jeste li u startu mislili da će projekt zaživjeti i trajati puna dva desetljeća?
Iskreno, nisam. U nas je, nažalost, gotovo pravilo da takve ili srodne inicijative ne traju dulje od nekoliko godina, a nerijetko dožive tek jedno izdanje. Erste fragmenti sa svojih 20 godina postojanja u tom smislu doista predstavljaju lijep i svijetao primjer.
Sjećate li se samog početka? Vjerujemo da nam vi najviše možete reći o ovoj temi, s obzirom na to da sudjelujete od tada pa sve do danas.
Počeci su, dakako, bili jako uzbudljivi. Iako sam u međuvremenu nakupio popriličan broj sudjelovanja u različitim umjetničkim komisijama, odnosno žirijima, rad u povjerenstvu za otkup radova na natječaju Erste fragmenti – u prvih nekoliko izdanja natječaj je išao pod nazivom Novi fragmenti – u početku mi je predstavljao jedno posve novo iskustvo. Strah od mogućnosti pogrešnog izbora bio je poprilično izražen. U tolikoj mjeri izražen da sam, ako se dobro sjećam, ljude zadužene za organizaciju Fragmenata jednom prigodom uspio uvjeriti kako osim otkupljenih radova – koji su bili izloženi u Galeriji SC – u prostranom predvorju obližnjega kina svakako valja pokazati i dvadesetak neotkupljenih radova u izvedbi nekih drugih, otkupnom povjerenstvu također itekako zanimljivih umjetnika, odnosno umjetnica.
Koji su bili izazovi u pokretanju projekta? Kakav je bio odaziv u samom početku, je li projekt odmah bio prepoznat?
Kad neki projekt takve vrste starta uvijek je ključno dobro ga organizirati, ali također i oglasiti. Sjećam se da sam, zajedno s kolegama i kolegicama iz otkupnoga povjerenstva, uložio podosta truda kako bih mlade umjetnike i umjetnice informirao o pokretanju Fragmenata, nastojeći ih pritom ohrabriti da u tom natječaju prepoznaju dobru prigodu za dinamiziranje svojih umjetničkih karijera. Usmena predaja bila je pritom ključna s obzirom na to da društvene mreže tada još uvijek nisu postojale ili su bile tek u povojima. Svima smo nastojali pristupiti na ležerno-ozbiljan način kako ne bismo djelovali odveć pretenciozno, a samim time i odbojno. Sve u svemu, odaziv mladih umjetnika i umjetnica već se od početka ispostavio više nego zadovoljavajućim.
Što se konkretnije promijenilo na mladoj umjetničkoj sceni u tom razdoblju?
Umjetnička scena već je desetljećima izrazito pluralistička, što znači da je teško govoriti o nekim izrazito dominantnim trendovima. Ipak, kada bismo išli u detalje, možda je moguće konstatirati kako su – barem što se slikarstva tiče – tijekom prvih godina postojanja prevladavao figurativni realizam, dok danas to više nije slučaj.
Možete li se sjetiti neke anegdote ili izazova koji vam je posebno ostao u sjećanju?
Bilo je pomalo duhovitih situacija. Primjerice, kad bismo dobili crtež nekog šestogodišnjeg djeteta jer su njegovi roditelji pogrešno protumačili propoziciju iz natječaja po kojoj je on namijenjen isključivo mladim autorima i autoricama.
Jesu li vas neki autor ili autorica posebno iznenadili svojim uspjehom?
Pa zapravo i ne. Talent, ambicija i ozbiljan pristup daju se naslutiti od početka. Valja reći kako su mnogi bivši Fragmentaši itekako vidljivi na domaćoj sceni. Predaju na Akademiji likovnih umjetnosti, zastupali su Hrvatsku na uglednim svjetskim umjetničkim smotrama poput, primjerice, Bijenala u Veneciji, a neki imaju i međunarodnu vidljivost.
Jesu li se autori više ostvarili unutar Hrvatske ili u drugim zemljama?
Međunarodna konkurencija je ogromna te je stoga posve očekivano da se velika većina autora i autorica ponajprije ostvarila u Hrvatskoj. Ali ima i ovih drugih.
Koliko i kako natječaj Erste fragmenti utječe na razvoj mladog umjetnika?
Natječaj Erste fragmenti nesumnjivo je važan za razvoj mladih umjetnika ili umjetnica. Pruža im potporu u početku, a to je ključno za njihovo samopouzdanje. Otkup djela plus izložba u nekom od relevantnih izlagačkih prostora nešto je najbolje što se umjetnicima i umjetnicama na početku karijere može dogoditi.
Razlikuju li se profili i teme mladih autora prije 20 godina i danas?
Kao što sam već rekao, nezahvalno je govoriti o nekim dominantnim trendovima. Ali, krajnje pojednostavljeno i uvjetno rečeno, možda su prije dvadesetak godina bili važniji odabiri tema, dok se danas mladi umjetnici možda nešto više zanimaju za formu kao takvu.
Što mislite koja je budućnost likovne umjetnosti u kontekstu razvoja umjetne inteligencije i imate li neki savjet za mlade autore?
Teško pitanje. Umjetna inteligencija može i ne smije biti ništa više od alata. Poput uljanih boja ili video kamere. Ako ona i proizvede neki rad, on uvijek mora biti u funkciji umjetnikove ili umjetničine osnovne ideje. Čovjek uvijek mora imati završnu riječ!
Uskoro ćemo objaviti više informacija o procesu prijave za jubilarne 20. Erste fragmente, kao i o ovogodišnjoj izložbi najboljih radova.