U utorak, 19. siječnja, u 20 sati u Kinu Tuškanac prikazuju se klasici istočnoeuropske animacije. Filmovi nemaju dijaloga, puštaju se sa 16mm i 35mm kopija, a ulaz na projekciju je besplatan.
Raspored programa (74 min):
Pesimist Gustav (Gusztáv a pesszimista), József Nepp, Madžarska, 1966., 16mm, 5′
Romansa (Romance), Břetislav Pojar, Čehoslovačka, 1962., 16mm, 8’12”
Klupa (Skamejka), Lev Atamanov, SSSR, 1967., 35mm, 10’24”
Točno u prijepodne (V pravé dopoledne), Zdeněk Smetana, Čehoslovačka, 1964., 35mm, 5′
Ruka (Ruka), Jiři Trnka, Čehoslovačka, 1965., 35mm, 19′
V zamci (W matni), Stefan Janik, Poljska, 1963., 35mm, 8′
Stroj (Maszyna), Daniel Szczechura, Poljska, 1961., 35mm, 6′
Qou vadis, Rudolf Borošak i Vladimir Hrs, Jugoslavija, 1974., 35mm, 2’54”
Kalamajka, Hermína Týrlová, Čehoslovačka, 1957., 35mm, 10′
Program će otvoriti ‘Pesimist Gustav’, 13. epizoda prve sezone jedne od najpopularnijih crtanih serija u Istočnoj Evropi, koja se snimala od 1961. do 1977. Oni koji se sjećaju televizijskog programa u bivšoj državi znaju da su se većinom nijeme dogodovštine proćelavog mađarskog čovječuljka isfrustriranog sivilom gradskog života puštale uglavnom u poluvremenima utakmica, nerijetko i po nekoliko dnevno. Ono što ni najstariji vjerojatno ne znaju je da je cijela prva sezona serije (68 epizoda, sve skupa ih je bilo 120) bila namijenjena prikazivanju u kinu, u koje ovom projekcijom Gustava bar nakratko vraćamo.
Nakon toga prikazat će se ‘Romansa’, film jednog od začetnika češke lutkarske animacije Břetislava Pojara, fina satira o djevojci izbirljivoj na ljubavnom planu. Pojar je s radom počeo krajem 40-ih kao asistent slavnom Jiřiju Trnki, da bi nakon samostalne karijere sredinom 60-ih emigrirao u Kanadu gdje je stvarao za njihov slavni National Film Board. ‘Romansa’ je jedan od zadnjih filmova koji je napravio prije selidbe.
Zatim slijedi ‘Klupa’ Leva Atamanova, snimljena po motivima danskog crtača Herlufa Bidstrupa, izuzetno popularnog u SSSR-u tog doba. Uvjereni komunist Bidstrup se u svojim karikaturama bavio socijalnim temama i posljedicama 2. Svjetskog rata, kao i humorom u svakodnevnom životu. Takva je i Atamanovljeva ‘Klupa’, koja prikazuje komična događanja u životu jedne klupe u gradskom parku. Inače, Atamanov je jedan od osnivača ruske animacije, poznat po svojem dugometražnom remek djelu ‘Snježna kraljica’, koju Hayao Miyazaki navodi kao jedan od glavnih uzora u svom radu.
Sigurno najpoznatiji film koji će biti prikazan u programu je ‘Ruka’, češkog slikara, ilustratora, izrađivača lutaka, animatora, kipara i scenografa Jiřija Trnke, zvanog i ‘Waltom Disneyem Istočne Evrope’. Priča o skromnom lončaru kojeg će napasna sveprisutna ruka početi tjerati da proizvodi skulpture nje same, bila je snažna alegorija o životu umjetnika za vrijeme totalitarnog režima, nastala tri godine prije Praškog proljeća. Iako je osvojila glavnu nagradu na najvažnijem festivalu animiranog filma na svijetu, onom u Annecyu, ‘Ruka’ je vrlo brzo bila zabranjena za sljedećih 20 godina, a Trnka je doživio sudbinu vlastitog lika iz filma, koji iako proglašen ‘nacionalnim umjetnikom’ u nemogućnosti slobodnog izražavanja uskoro umire. ‘Ruka’ je u izboru Američke filmske akademije proglašena petim najboljim animiranim filmom svih vremena.