Produkcija
Bavljenje glazbom mnogima nije prvi odabir karijere. Mnogi započnu vlastite srednjoškolske bendove, uvjereni da su idući Arctic Monkeys, no nakon što zavedu slušateljice svojim ingenioznim tekstovima i virtuoznim nastupima, do upisa na fakultet zanimanje za stvaranje glazbe opada, da bi početkom poslovne karijere i potpuno nestalo. Postoji mali broj ljudi koji nastave svirati iz ljubavi prema glazbi i njezinu učinku na slušateljstvo. Uvijek postoji poruka koju želimo poslati, melodija koja će nam slomiti srce ili natjerati nas da skačemo po cesti od sreće (uz sumnjičave poglede slučajnih prolaznika).
Oni koji se krenu ozbiljnije baviti glazbom ubrzo saznaju da je to golema industrija u kojoj je talent deset posto uspjeha, a ostalo se sastoji od nebrojenih sati vježbanja, rada, koncerata i vožnje. Da, vožnja od gaže do gaže kad nemate što raditi nego vrijeme provoditi s pet istih ljudi pokušavajući uhvatiti malo sna u prenatrpanom kombiju ili autobusu sastavni je dio karijere svakog profesionalnog glazbenika. Tomislav Šušak u svemu navedenome nije iznimka, ali on je krenuo putem kojim pođe najmanji broj glazbenika: okrenuo se mističnom pozivu glazbenog producenta.
Zanimanje za glazbenu produkciju počelo je kao i većina kreativnih poslova: iz eksperimentiranja i potrebe. „Sve je počelo s Kinoklubom. Trebalo je snimati i napraviti produkciju, i onda sam rekao da ću ja to napraviti“. Kao jedan od najtraženijih basista u zemlji, uvijek je tragao za još boljim zvukom, te se pitao što sve može izvesti svojim instrumentom. Nakon nebrojenih studijskih snimanja i tjedana provedenih u učenju, isprobavanju i proučavanju, više je naučio o basu i „kako prisiliti elektroniku da izvede ono što želiš“ nego što prosječan glazbenik zaboravi do tridesete.
Rad s ljudima
Biti producent je kao da ste psiholog, psihijatar, roditelj, učitelj i utjerivač dugova u jednom. Svi smo u osnovnoj i srednjoj školi morali učiti pjesmice napamet i recitirali ih pred razredom. Nekima je to išlo od ruke, dok bi drugi potpuno zablokirali. Mnogi glazbenici to dožive nakon što producent kaže: „Počinjemo snimati!“ Tada kod većine nestaje sva spontanost i improvizacija te ostaju samo čvrsto uvježbani dijelovi. Tomislav poznaje glazbenike bolje nego što oni poznaju sami sebe. On će uvijek pronaći najbolji način da opusti osobu prije snimanja i pripremi je za šok koji izaziva ta čarobna riječ, a kod mnogih i nervozu biblijskih proporcija. Nekome treba vremena, drugom čaša nečeg žestokog, treći će se morati skinuti gol. „Nije bitno kako, već da se osoba osjeća ugodno. Na kraju svega najvažnije je dobiti dobru snimku.“ U ovom slučaju cilj zaista i opravdava sredstva.
Nije samo dinamika svakog benda posebna, već svaka osoba u bendu ima svoj način rada, bez obzira na to što je dio većeg kolektiva koji potpuni smisao dobiva tek u grupi. Svaki instrument snima se zasebno. Producent stalno ima na umu cijelu skladbu dok snima njezine dijelove.
Sviranje i snimanje
Nije nužno da producent bude glazbenik, ali on to često jest ili postaje jer je potrebno poznavati instrumente i što oni mogu prije nego što se uhvatimo u koštac sa snimanjem i produkcijom. Nakon što se poslušaju skladbe neke grupe i čuju njihove želje, bez poznavanja instrumenata i zvuka nemoguće je te želje ispuniti. Nije svejedno je li mali bubanj plitak ili dubok ili je li mrežica na njemu zategnuta do kraja ili opuštena jer će taj zvuk na kraju utjecati na završni proizvod.
„Ženske vokale znam snimati u svojoj spavaćoj sobi. U prvi mah misle da se šalim, ali zaista postoje cure koje najbolje zvuče kad legnu na krevet i opuste se. Poslije se uvijek iznenade kada čuju snimku jer je takav zvuk nemoguće dobiti u sterilnom studiju“.
Na računalu radi minimalne ispravke. „Ja mogu snimku učiniti savršeno točnom, ali onda se gubi ljudskost. Nitko ne želi čuti robotiziranog bubnjara ili savršenu gitaru u bendu. Takvo što zvuči nam previše mehanički i automatski nemamo više pred očima ljude koje sviraju nego DJ-a.“ Najbolje snimke nastaju kad ima dovoljno vremena da se svi opuste i sviraju, a da ni ne znaju da snimam. Samo počnem snimati i pustim ljude da rade svoje.“ Takve su snimke uvijek najbolje, ali nema puno ljudi koji to zaista mogu niti uvijek ima dovoljno vremena za takvo što.
Iskustvo i zadovoljstvo
Kao i u svakom poslu, i ovdje je potrebno neprestano učiti, poboljšavati se i rasti. Sa svakim novim snimanjem dolaze novi izazovi te osoba gradi svoje profesionalno iskustvo, ali i sebe. Svaki posao u kojem postoji konačan proizvod koji se može čuti, vidjeti ili opipati osobi koja ga radi pruža veće zadovoljstvo od poslova koji se ponavljaju, bez izazova i potrebe za napretkom. Tomislav je do sada radio kao producent ili koproducent s grupama Kinoklub, Skaut, Ramirez, Ivanom Radovniković, Žanamari & J’Animals, Rochelle Rochelle i Mistress. Trenutačno radi najveći posao do sada: producira najnoviji album Pavela.
Odlučite li se ostaviti vlastiti trag na hrvatskom glazbenom krajoliku te vam ustrebaju usluge glazbenog producenta, javite se Tomislavu na: tsusak@gmail.com.
Iz Tomislavova producentskog opusa:
http://www.youtube.com/watch?v=PF5lyC9rBHk
http://www.youtube.com/watch?v=mj_vFnBoyuI